Historie Nürburgringu

Na počátku dvacátých let 20.století se v pohoří Eifel jezdily motoristické závody na běžných, veřejných komunikacích. Toto bylo samozřejmě dosti nebezpečné a proto bylo rozhodnuto o vystavění nové závodní trati. Její účel byl přitáhnout tohoto relativně chudého regionu turisty, dát místním lidem práci, ukázat to nejlepší z Německého inženýrství a v neposlední řadě i německé závodnické nadání. Jako inspirace sloužila trať závodu Targa Florio (v Sicilských horách).

Okruh se, pod vedením architekta Gustava Eichlera, začal stavět v září 1925. Stavba Nürburgringu byla dokončena na jaře roku 1927 a otevřena 18. června toho roku. První závod, Mistrovství světa motorek, se zde jel hned druhý den po jejím otevření. První Grand Prix pak následovala o měsíc později - v červenci.


Nurburgring F1 1967 onboard

Trať byla 28,265 km dlouhá, měla 174 zatáček a její šířka byla po celé délce trati přibližně 8 - 9 m. Bylo možné používat až 4 různé konfigurace trati, z nichž nejznámější 2 části byly 22,810 km dlouhá Severní smyčka (Nordschleife) a kratší Jižní smyčka (Südschleife) s 7,747 km. Tyto dvě části používaly stejnou část trati s boxy. V celé délce se pak trať používala až do roku 1939. Následující závody Grand Prix se jezdily již jen na Severní smyčce a motocyklové závody a menší akce se pořádaly na Jižní smyčce. Ze závodníků těchto let stojí za zmínku jména jako Rudolf Caracciola (po něm je pojmenována zatáčka Caracciola-Karussell), Tazio Nuvolari, Bernd Rosemeyer.

Více si o Jižní smyčce můžete přečíst na webu Petrolhead.net

Po druhé světové válce se v 50-tých letech na okruh vrátila Německá Grand Prix jako součást šampionátu F1 (s výjimkou v roce 1959, kdy se jela v Berlíně). Za volanty se objevovaly slavná jména jako Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Jackie Stewart, nebo Jacky Ickx. 5. Srpna 1961 byl poprvé překonán čas 9 minut na kolo jezdcem Phillem Hillem, který při kvalifikaci uajel okruh se svým Ferrari 156 s ohromujícím časem 8:55,2. V roce 1953 se jel na trati také první vytrvalostní závod - 1000 km Nürburgring. Čtyřiadvacetihodinovka se pak jezdí od roku 1970.


nyní již zapomenutá Jižní smyčka

S neustále zrychlujícími auty začal být Ring čím dál tím více nebezpečný. Proto byla v roce 1967 přidána na cílovou rovinku zpomalující šikana Hohenrain. Po několika smrtelných nehodách nejen na Ringu se v roce 1970 jezdci F1 rozhodli pro bojkot nebezpečných tratí (což Ring nepochybně byl), dokud nebudou udělány změny zvyšující bezpečnost na okruhu. Toho roku se konala Německá GP na okruhu Hockenheim.

V roce 1971 byla provedena rozsáhlá rekonstrukce trati - opravily se hrboly na trati, přibyly svodidla, některé části trati byly narovnány a tím ubyl i počet zatáček. Německá GP se tak mohla vrátit zpět na Ring. V roce 1973 byla trať opět upravena - byly odstraněny nerovnosti na hlavní rovince, trať byla rozšířena. Přesto se v roce 1976 jela na Ringu poslední Grand Prix. Hlavní důvody byly to, že trať nesplňovala bezpečnostní nároky FIA a také televizní stanice měly vzhledem k délce trati problémy s přenosy.

V tomto roce také Niki Lauda, úřadující světový šampion a do té doby i jediný, který dokázal zajet Ring pod 7 minut, a několik dalších jezdců přesvědčovali ostatní, aby trať byla kvůli své nebezpečnosti bojkotována. Závod se ale i přes tyto protesty jel. Shodou okolností to byl právě Lauda, který měl v závodě nehodu a utrpěl těžké popáleniny. Naštěstí byl Lauda zachráněn z hořícího vozu několika ostatními závodníky. Nejen po tomto incidentu už bylo jasné, že trať je příliš dlouhá na to, aby byla dostatečně zabezpečena záchrannými složkami. Grand Prix proto byla opět přesunuta na Hockenheim. O pár let později - v roce 1980 - se na starém Ringu jelo také poslední mistrovství motocyklů.

V roce 1981 započaly práce na novém, moderním, 4,5 km dlouhém závodním okruhu, který sousedí s Nordschleife v místě starých boxů. To znamenalo konec také pro Jižní smyčku, na jejíž části nový okruh vyrostl. Upravena byla v té době také trať Severní smyčky. Zkrátila se na současných 20,832 km. Na této zkrácené trati byl také v roce 1983 stanoven dosud nepřekonaný rekordní čas 6:11.13 (průměrná rychlost byla přes 200 km/h), který zajel jezdec Stefan Bellof v Porsche 956 při tréninku na závod 1000 km Nürburgring.

V roce 1984 byla otevřena nová, mnohem bezpečnější trať, GP-Strecke, na kterou se také vrátily Formule 1. V současné době se trať v pořádání závodů F1 střídá s okruhem Hockenheim.

Fotky ze stavby Ringu

Facebook & Twitter:

Potřebujete zapůjčit auto, či dodávku v okolí Ostravy?

Bazar nákladních vozů, tahačů, návěsů, přívěsů a stavebních strojů

Filmy s auty, které musí vidět každý petrolhead!

reklama